Wednesday, February 16, 2011

'Manjanya' Bahasa....Belajar Beradap Ye....

Semalam cuti.saya ambil kesempatan untuk mengemas rumah.pastu mengemas baju-baju utk dibawa kesana nanti.Insya ALLAH lagi 2 minggu saya akan berangkat menuju ke Baitullah bersama emak dan adik lelaki saya.Ramai pulak yang kirim doa.Doa cepat dapat anak,doa dapat pegi umrah,doa paling banyak saya terima doa cepat dapat jodoh...hehehe...Insya ALLAH saya akan doakan kalian di sana.

Hm..sebut pasal jodoh ni kan adalah sorang manusia ni selalu sangat sibuk tentang jodoh saya..Mula-mula tu saya senyum jelah bila dia tanya tentang jodoh saya.tapi bila dia tanya dengan agak 'manjanya' saya agak terasa hati.."eh zuha ko ni bila nak kawen,adik-adik ko 2 org dah kawen ko ni mcm tu juga.Tu lah ko memilih sangat.Tak payah lah pilih-pilih asal cukup sifat ko kawen je lah..pegi umrah tu doa utk diri sendiri,jangan sibuk doakan utk orang je"...

Hohoho...cantiknya bahasa..saya pun jawablah dengan agak 'manja' dan 'berbahasa'.."jodoh ni memang kita kena pilih.ALLAH pun suruh kita pilih bukan main rembat aje.Setiap hari saya berdoa dikurniakan suami yang baik.Yang boleh bimbing saya jadi isteri yang baik.dan saya tak pernah berhenti berdoa sebab saya tahu ALLAH sentiasa mendengar doa-doa saya..tapi bila apa yang saya doa masih belum dimakbulkan oleh  ALLAH saya tak boleh buat apa.Sebab saya hanya manusia biasa yang tidak ada apa-apa kuasa untuk menentukan jodoh saya.Saya yakin ALLAH sedang merancang sesuatu yang baik untuk saya.Kalau keluarga saya boleh sabar menunggu jodoh saya,kenapa awak tak boleh sabar?Lagi lah awak ni tak ada kena mengena dengan saya.

Selama hidup saya ni pun bukan awak yang bagi makan kat saya.susah saya pun bukan awak peduli.Awak jaga lah hidup awak tu dengan baik.Jaga rumahtangga,suami dan anak-anak.Jangan sibuk sangat dengan jodoh orang rumahtangga sendiri terbarai."Jawapan saya buat dia terdiam.

Ha..ambik ko..Lain kali agak-agak sikit bila bercakap ye.Jangan main belasah je.Selama ni saya bersabar je dengan pertanyaan sinis dia.Saya berhak untuk kecik hati bila ada pertanyaan-pertanyaan yang lansung tidak memikirkan tentang perasaan saya.Pesanan saya untuk dia dan orang-orang yang sering 'sibuk' dengan jodoh saya,USAH DIRISAU JODOH ORANG,JAGA RUMAH TANGGA MASING-MASING AGAT TAK GOYANG,LAIN ORANG LAIN REZEKINYA,BERSYUKUR DENGAN APA YANG KITA ADA..(kata-kata ni saya ambik dari blog seorang adik ni..tapi saya tak ingat blog dia)

2 comments:

Mummy Ct said...

mmg ramai yg suka jaga tepi kain org dr kain sendiri yg koyak... sgt2 ramai. sibuk dgn masalah anak org dr anak sendiri, masalah suami org dr suami sendiri. mmg baik 'belasah' sikit dgn kata2 biar dia terdiam, bkn bermakna nak berperang tp nak bg amaran supaya berdiam diri

nazuha said...

terima kasih kerana memahami....